PROGRAM

Dzień I – 6 marca 2019 (środa)

8:30 – 9:00

Rejestracja Uczestników i poranna kawa

9:00

Przywitanie Uczestników i rozpoczęcie Technovation Forum 2019

Michał Hałas, Gospodarz Technovation, GRUPA ODITK

9:05-10:20

Keynote Speech: Równanie innowacyjności – całościowe podejście do innowacji

David Knott – przez 30 lat był związany z produkcją silników lotniczych Rolls-Royce
Wystąpienie w języku angielskim

Na innowacyjność składa się wiele czynników. David Knott przez 39 lat pracy w Rolls-Royce, w niełatwej branży silników lotniczych, doszedł do tego, co buduje sukces innowacyjności. Opracował równanie innowacyjności, oparte o iloczyn, w którym każdy z elementów jest istotny i nie może zostać pominięty. Jednym z nich jest inżynierska kreatywność. 17 lat temu do wzmocnienia tego obszaru w Rolls-Royce zaprzęgnięto TRIZ, gdy wcześniejsze metody nie przynosiły już rezultatów. Jednak sama kreatywność nie wystarczy – pozostałe czynniki muszą być na odpowiednio wysokim poziomie. Wystąpienie w języku angielskim.

David Knott

David pracował w firmie Rolls-Royce plc przez 39 lat, z czego ostatnich 10 jako Senior Manager odpowiedzialny za portfel projektów innowacyjnych. Jako szef badań i technologii (inżynieria systemów) kierował globalną siecią interdyscyplinarnych specjalistów, badaczy i programistów, rozwijając narzędzia, nakierowane na ulepszanie procesów projektowania technicznego, które są wykorzystywane w firmie Rolls-Royce na całym świecie.

Zaczynał w Rolls Royce, jako stażysta. Niemal 20 lat był konstruktorem i później szefem zespołu rozwijającego nowe silniki lotnicze. Wówczas jako lider zespołu projektowego silnika „Trent” wygenerował dwa patenty, które stały się laureatami nagrody patentowej najwyższej wartości Rolls-Royce. Poza tym jest autorem 26 patentów. Ostatnie 20 lat jego kariery związane było z badaniami mającymi na celu dostarczanie innowacji w dziedzinie produktów, procesów i narzędzi. W tym czasie poznał sposoby na synergię środowiska akademickiego i przemysłu.

10:20-10:50

Inżynieria nowego paradygmatu – zasady gry jutra

Jerzy Obojski, Senior Principal Quality Assurance R&D, ABB

W roku 2016 w firmie ABB miało miejsce bezprecedensowe wydarzenie. Nastąpił pierwszy w historii transfer produkcji z Dalekiego Wschodu na Zachód, z Chin do Polski. Kierunek transferu nie był przypadkowy, a za przedsięwzięciem stały cztery lata przygotowań, wyliczeń i przeprojektowywania. Na finalny sukces, pracowało wielu ludzi, a osobiste doświadczenia autora zebrane podczas pracy tu i w Chinach pokazane zostanie w postaci „case study” spoza branży.

Mimo, że tajemnica firmowa nie pozwala na pokazanie nawet ogólnie tego konkretnego produktu, czy jego procesu technologicznego, Jerzy Obojski pokaże na innym przykładzie, jak:

  • zmapować i zrozumieć wszystkie funkcje produktu
  • dramatycznie uprościć projekt
  • dobrać odpowiedni proces produkcji i montażu
  • policzyć i zrozumieć prawdziwy łączny koszt
  • przygotować się na atak konkurencji
  • przygotować przyszłościowe strategie rozwoju produkt

Jerzy Obojski

Inżynier mechanik, autor licznych patentów, współautor książki „Współczesna Teoria Rozwiązywania Innowacyjnych Zadań”, posiadacz certyfikatu Level 3 MATRIZ. Trener i konsultant w GRUPIE ODITK. Znawca tematyki Design to Value (DtV) oraz Design to Cost (DtC), propagator metodologii TRIZ, nie tylko w Polsce.

Od roku 2007 związany z koncernem ABB, gdzie wspiera praktyczną implementację TRIZ, DtV i DfC w działach R&D w różnych krajach. Jego kariera jest związana z rozwojem nowych produktów i usprawnieniami już istniejących. W latach 2007-2010 w polskim ABB odpowiadał za zakończoną sukcesem realizację złożonych projektów dla lokalizacji na Syberii. Obecnie skupia się na konsultingu i szkoleniach w ramach szeroko rozumianej wartości dodanej oraz bierze czynny udział w kreśleniu strategii biznesowych dla nowych produktów.

10:50-11:20

Przerwa na kawę

11:20-11:45

Kultura ciągłego doskonalenia: 6 lat Systemu Sugestii w praktyce

Aleksander Wyciślik, Continuous Improvement Manager, Lear Corporation

Lear Corporation w Tychach w 2012 roku stanął przed prawdziwym wyzwaniem. Potrzebowaliśmy zwiększyć zaangażowanie pracowników produkcyjnych w codziennym doskonaleniu procesów. Startowaliśmy z poziomu 38 zgłoszonych pomysłów w 2012 roku (przy1600 pracownikach).

Wypracowaliśmy rozwiązanie, dzięki któremu w ciągu ostatnich 6 lat, rok do roku nasi pracownicy zgłaszają więcej propozycji usprawnień. W 2017 przekroczyliśmy 1500 zgłoszonych pomysłów, z których znakomita większość została wdrożona.

Prezentacja pokaże, czego się przez ten czas nauczyliśmy:

  • Jakie były kluczowe czynniki sukcesu w przypadku zmiany kultury wewnątrz Lear Corporation?
  • Jak wpływać na zmianę postaw pracowników?

Aleksander Wyciślik

Doświadczony manager w obszarach doskonalenia procesów oraz wdrażania Lean Management. Absolwent Politechniki Śląskiej i MBA Executive na Akademii WSB. Główne kompetencje to budowa zwycięskich strategii wdrożeń Lean Management, zmiana kultury organizacyjnej, prowadzenie warsztatów w zakresie narzędzi i metodologii Lean (5S, SMED, TPM, VSM, VM, PPS).

11:45-12:15

Strategiczny R&D – case study zmian technologicznych w branży odbiorników telewizyjnych

Tomasz Michalik, Dyrektor Techniczny, Standard Motor Products Polska

Pracując w R&D Dywizji Philipsa projektującej i wytwarzającej urządzenia wyświetlające na bazie lamp kineskopowych (CRT) zebrałem doświadczenia, z których może czerpać każda branża. Omówię czynniki, które wpływają na kierunek prac R&D oraz Technologii wraz z przesuwaniem się produktu na krzywej rozwoju. Pokażę wpływ biznesu i marketingu na ścieżki rozwoju wyrobu i procesu koncentrując się szczególnie na latach mojego największego zaangażowania, kiedy na rynek wchodziły telewizory plazmowe i pierwsze aplikacje LCD. Zauważyłem, że inżynierowie często nie zdają sobie sprawy, w jakim otoczeniu produkt funkcjonuje, starają się go ciągle ulepszać, choć nie zawsze ma to sens. Przedstawię jak ważna jest świadomość, w którym miejscu na krzywej „S” rozwoju produktowego funkcjonujemy i jaka jest związana z tym rola inżynierów.

Tomasz Michalik, Dyrektor Techniczny, Standard Motor Products Polska

Doświadczony menadżer, zarządza obszarami związanymi z nowymi wdrożeniami, a także ze wsparciem technicznym. Ukończył Wydział Inżynierii Produkcji SGGW w Warszawie w 1992r. Doświadczenia zawodowe zbierał na stanowisku Development & Engineering Manager w Philips Components, Dyrektora ds. Rozwoju w Rosti Obecnie Dyrektor ds. Rozwoju w SMP Poland. Zakres prowadzonych przez niego projektów jest bardzo szeroki. Oprócz tych spektakularnych, związanych z relokacją produkcji i linii technologicznych z USA, Danii, UK do Polski i Chin, także projekty związane z wdrażaniem nowych wyrobów, nowych materiałów i technologii, często rozwiązań autorskich, pozwalających uzyskać bądź powiększyć przewagę konkurencyjną. Aktualnie zarządza grupą kilkudziesięciu inżynierów pracujących w obszarach konstrukcji, jak i wsparcia technologicznego. W centrum jego zainteresowań jest budowa i wdrażanie systemów oraz efektywnych procesów ciągłej poprawy w obszarze wdrażania nowych wyrobów dla przemysłu samochodowego. Ponadto metody statystyczne wspierające budowę ścieżek rozwoju – zarówno wyrobów, jak i technologii. Drugi obszar skupienia to zastosowanie narzędzi TRIZ w pracy technologa i konstruktora.

12:15-12:45

Modelowa współpraca z rzecznikiem patentowym: studium przypadku rozwiązania konstrukcyjnego firmy Wielton

Jakub Sielewiesiuk, Dyrektor zarządzający, Partner, Rzecznik patentowy, Kancelaria AOMB

Nie wystarczy wymyśleć i technicznie dopracować wynalazek. Bez wsparcia prawnego możemy zamiast zysków – narazić się na poważne straty w związku z ryzykiem naruszenia istniejących patentów. Modelowe postępowanie powinno łączyć bliską współpracę inżynierów-innowatorów i rzeczników patentowych.

Wielton, wiodący polski producent naczep, opracowując innowacyjny element konstrukcyjny naczepy, zastosował ten model. Inżynierowie wnieśli propozycje konkretnych rozwiązań konstrukcyjnych, odpowiadających żądanym ulepszeniom. Rzecznicy patentowi znaleźli pozostające w mocy patenty i zgłoszenia wynalazków w toku postępowania oraz wskazali i scharakteryzowali ryzyka związane ze stosowaniem proponowanych nowych konstrukcji. Analiza obejmowała międzynarodowy obszar działalności firmy Wielton w wielu kontekstach (m.in. sprzedaż naczep – na rynku pierwotnym i wtórnym, użytkowanie naczep, użytkowanie naczep w tranzycie)

Wspólnie udało się wypracować strategię optymalną z punktu widzenia biznesu firmy Wielton.

Historię tego przypadku przedstawi rzecznik patentowy, który zajmował się tą sprawą w kancelarii AOMB na zlecenie Wielton.

Jakub Sielewiesiuk, partner i prezes zarządu kancelarii AOMB BV w Polsce, od dziesięciu lat rzecznik patentowy i europejski rzecznik patentowy. Nie tylko przygotowuje zgłoszenia patentowe i reprezentuje klientów w sprawach własności przemysłowej. Pomaga tworzyć strategię zarządzania własnością przemysłową dla całych przedsiębiorstw. Wcześniej studiował modelowanie matematyczne i fizykę teoretyczną a doktorat uzyskał z chemii. Gdyby mógł ponownie wybrać zawód, to zostałby wcześniej rzecznikiem patentowym.

12:45 – 13:45

Lunch

13:45-14:35

GPS komunikacyjny: Jak świadomie kierować efektywnością komunikacji?

Dorota Kabat, Trener, Konsultant, GRUPA ODITK

Wystąpienie Doroty Kabat zebrało najwyższe noty podczas Technovation Forum 2018.

Tym razem, podczas warsztatu zatytułowanego GPS Komunikacyjny, w lekkiej, obrazowej i humorystycznej formule zajmiemy się świadomym kierowaniem naszej komunikacji, by zwiększać jej efektywność. Odkryjemy wspólnie, z czego wynikają różnice w procesach i potrzebach komunikacyjnych. Każdy Uczestnik zrozumie, dlaczego dzieje się tak, że z niektórymi osobami rozumie się przy użyciu minimum słów i zawsze zrozumienie równa się intencji, a z niektórymi pomimo tego, że wkłada w rozmowę mnóstwo wysiłku, ciągle pojawiają się trudne sytuacje i nieporozumienia. W naszej wspólnej pracy pójdziemy takie kilka kroków dalej. Przybliżymy temat jak te różnice zrozumieć i nie frustrować się nimi, a także jak spotkać się w różnych światach komunikacyjnych z drugim człowiekiem i światy te przybliżyć do siebie. Zajmiemy się wykorzystaniem tej wiedzy w celu zwiększenia efektywności komunikacji w firmie i w zespole, a w szczególności praktycznym zastosowaniem podczas spotkań z pracownikami oraz w rozmowach indywidualnych z osobami pracującymi na różnych stanowiskach, o różnych poglądach i celach.

Zrobimy wspólnie krok ku temu, by nauczyć się adaptować swoje zachowania i postawy w kierunku zwiększania efektywności komunikacji, budowania relacji i zwiększania efektów biznesowych firmy.

Dorota Kabat, Trener i konsultant, GRUPA ODITK

Trener, konsultant, coach. Praktyk i fan TRIZ. W pracy trenerskiej zrealizowała ponad 3000 dni szkoleniowych.

Zajmuje się szkoleniami z zakresu kompetencji miękkich. Szczególnie ważny dla niej obszar to efektywne i kreatywne rozwiązywanie problemów w biznesie. I ta tematyka przywiodła ją do TRIZ.

Absolwentka Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego. Posiada akredytowany certyfikat coacha ICF oraz międzynarodową licencję N.E.W.S™ do pracy facylitacyjnej i coachingowej na poziomach Organizacji, Zespołu i Rozwoju Indywidualnego.

W pracy trenerskiej i coachingowej propaguje praktyczne wykorzystanie TRIZ w tematyce HR, społecznej i psychologicznej.

Prywatnie angażuje się w działania na rzecz pomocy i integracji osób niepełnosprawnych.

14:35-15:10

Informacja o wystąpieniu wkrótce

15:10 – 15:30

Przerwa na kawę

15:30-17:30

SESJE DYSKUSYJNE

Moderowane dyskusje w mniejszych grupach

Każda z sesji będzie dotyczyła określonego tematu. Dyskusja jest okazją do wymiany opinii i doświadczeń z pozostałymi Uczestnikami Technovation.


Tematy dyskusji panelowych:

Przykładem niech będzie rozwój technologii przyrostowych dla prototypów, za ułamek ceny można teraz w USA kupić część wydrukowaną w metalu, porównywalnej jakości, z dostawą za 3 dni, zamiast 6 tygodni.

Nie wszyscy inżynierowie są chętni do rozwoju. Jakie są sposoby oraz co nie zadziałało w motywowaniu najwyższej klasy specjalistów? W dyskusji weźmie udział ekspert, na co dzień rozwijający managerów w motywowaniu pracowników.

Zbyt duża ilość pomysłów potrafi tak rozproszyć nasze siły, iż przestajemy być konkurencyjni. Jak zmniejszyć ryzyko niepowodzenia i wcześnie postawić na rozwiązanie, które będzie trafione? Jakie są najlepsze praktyki?

Podobnie jak z wytrzymałością łańcucha, na ile potrafimy zdiagnozować najsłabsze ogniwo naszego systemu? Co robić, aby wzrost był widoczny? Podobno Polska to kraj nieprzeciętnie kreatywnych ludzi, którym zawsze coś przeszkadza w osiąganiu sukcesu. Na ile potrafimy te przeszkody usuwać?

Czy zaryzykować bardziej nowatorskim i niesprawdzonym rozwiązaniem, czy raczej wybrać sposób bardziej konwencjonalny, mimo jego braków? Od czego powinno zależeć podejmowanie takich decyzji? Doświadczenia i najlepsze praktyki.

Zmieniająca się sytuacja na rynku pracy, czasami boleśnie dotyka zespoły specjalistów technicznych. Co robić, gdy szef nie jest gruntownie przygotowany do motywowania, rekrutowania i zatrzymywania pracowników. Jakie strategie dziś się sprawdzają, a jakie będą się sprawdzały jutro?

Zazwyczaj po wdrożeniu procedur i okresie wzmożonej aktywności zainteresowanie stanem maszyn przygasa. Wobec tego, czy należy postawić na stabilność i samodyscyplinę, czy raczej dopasowywać do bieżących okoliczności lub zmieniać na nowe (aktualnie modne) podejścia? A może należy skupić się na ograniczeniach? Jeżeli tak, gdzie ich szukać: w działach technicznych, produkcji, wysokich szczeblach zarządzania? Co jest jądrem jakości utrzymania ruchu?

Zapewnienie długofalowej ciągłości zarządzania w dziale zapełnionym najbardziej inteligentnymi specjalistami to prawdziwe wyzwanie. Czy znacie decyzje w tym obszarze, które okazały się katastrofami? Jakie polecicie praktyki i czego można się nauczyć w planowaniu i wprowadzaniu nowego przywództwa?

Czy lepiej modyfikować istniejący system czy wprowadzać inne rozwiązania. Co się sprawdza i dlaczego. W dyskusji wezmą udział także eksperci wdrażający systemy ocen, których opinie będą zderzone z praktycznymi doświadczeniami dyrektorów technicznych.

Na stanowiskach produkcyjnych wielu firm instrukcje stanowiskowe są już dwu lub trzyjęzyczne. Napływ inżynierów z innych krajów wydaje się nieunikniony. Niektóre branże mają już doświadczenia w tym obszarze. Jakich błędów unikać i jakich dodatkowych korzyści można się spodziewać dzięki wielokulturowości wysokiej klasy specjalistów?

Z podanych powyżej 10 propozycji paneli odbędzie się 6. W formularzu zgłoszeniowym należy podać panel preferowany oraz panel zapasowy. Wszystkie panele będą odbywały się równocześnie pod koniec pierwszego dnia. Drugiego dnia Forum przedstawione zostaną skróty z dyskusji z każdego panelu.

19:00

Wieczór integracyjny Technovation

Spotkanie w restauracji „Drevny Kocur” (ul. Podwale 83, tuż przy hotelu Mercure).

Wieczór integracyjny to znakomita okazja do networkingu i interesujących rozmów. W programie: kolacja składająca się ze specjałów czeskiej kuchni, degustacja piwa Budweiser Budvar, a także występ-niespodzianka 🙂

Dzień II – 7 marca 2019 (CZWARTEK)

8:30-12:00

Zwiedzanie fabryki autobusów VOLVO

Podczas konferencji zwiedzimy największą fabrykę autobusów Volvo w Europie, w której powstają pojazdy hybrydowe i hybrydowo-elektryczne. Zobaczymy produkcję autobusów miejskich, międzymiastowych i turystycznych.

Wszystkim Uczestnikom zapewniamy transport: hotel Mercure-fabryka Volvo, fabryka Volvo-hotel Mercure.



12:00-12:30

Podsumowanie sesji dyskusyjnych

Moderatorzy poszczególnych sesji przedstawią kluczowe wnioski z dyskusji (z pierwszego dnia Technovation).

12:30-13:00

Innowacyjność w VOLVO Polska

Tomasz Niechciał, Inżynier konstruktor, Volvo

Prezentacja pokaże „od kuchni”, jak dbamy o innowacyjnego ducha inżynierów Volvo Polska. Kiedyś postrzegaliśmy innowacje jedynie jako wysokobudżetowe inwestycje. Przedstawimy przemianę myślenia inżynierów, czyli jak doszliśmy do koncentracji na ciągłych, codziennych innowacjach. Zwiększając zaangażowanie zasobów wewnętrznych, weszliśmy na zupełnie inny poziom gromadzenia i transferu wiedzy. Rezultatem wprowadzenia wielu małych zmian jest znaczne skrócenie czasu trwania procesu: od koncepcji do prototypu, a także rozwój pracowników. Ten drugi aspekt, w dobie rynku pracownika, jest dla nas niezwykle ważny.

Tomasz Niechciał, VOLVO Polska

Inżynier konstruktor, absolwent kierunku „Mechanika i Budowa Maszyn” Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej. Ukończył również podyplomowe studia „Zarządzanie innowacją” na Uniwersytecie SWPS.

13:00-13:30

R&D jako źródło przewagi konkurencyjnej

Tomasz Duda, Regional Technical Manager, 3M Poland & Ukraine

  • Inwestycje w innowacje, dlaczego to się opłaca?
  • W jaki sposób dostrzegać potrzeby klientów?
  • Mierzenie innowacyjności? Czy powinniśmy to robić?
  • Struktura promocji i rozwoju pracowników w dziale R&D
  • Budowanie kultury innowacyjności na przykładzie firmy 3M.

Tomasz Duda

dołączył do 3M w 2005 r. i objął pozycję dyrektora ds. technologii. Jego zadaniem było stworzenie struktury centrum R&D w oddziale 3M we Wrocławiu.

W 2008 r. ukończył studia MBA na Uniwersytecie Minnesoty – Carlson School of Management w kooperacji ze Szkołą Główna Handlową w Warszawie.

W 2010 r. został oddelegowany przez firmę 3M do pracy w Stanach Zjednoczonych, gdzie spędził 2,5 roku. W głównej siedzibie 3M w St. Paul pracował jako dyrektor w Korporacyjnym Centrum Badań i Rozwoju, a następnie objął stanowisko dyrektora w laboratoriach materiałów ściernych oraz taśm i klejów przemysłowych.
Doświadczenie oraz sieć kontaktów, jakie zdobył w Stanach Zjednoczonych, pozwoliły mu na pełne rozwinięcie ośrodka R&D 3M we Wrocławiu.
Od 2012 r. ponownie pełnił funkcję dyrektora ds. technologii 3M w Polsce, od 2018 natomiast pełni funkcję dyrektora ds. technologii dla regionu 3M Poland & Ukraine.

14:25-14:50

Zespoły mieszane – jak zwiększenie liczby kobiet w zespołach R&D wpływa na ich funkcjonowanie

Katarzyna Czapska , Dyrektor Regionalny ds. Rozwiązań Bankowych, Członek Zarządu, GEMALTO

W czasie poprzedniej edycji Technovation Forum, kilkukrotnie w dyskusjach panelowych mogliśmy usłyszeć o pokrewnych doświadczeniach z zupełnie różnych firm o celowym tworzeniu mieszanych zespołów. Temat wzbudził znaczne zainteresowanie. Dlatego Katarzyna Czapska, zarządzająca na co dzień jednym z najbardziej innowacyjnych, globalnych zespołów Gemalto, odpowie w swoim wystąpieniu na pytania:

  • Na ile warto stawiać na zespołową różnorodność?
  • Czy faktycznie zespoły mieszane mają lepsze wyniki?
  • Czy dodanie obecnoci kobiet może zwiększyć innowacyjność zespołu R&D?
  • Jak w tym nie przesadzić?

Są środowiska, gdzie można spotkać się z dużą presją na zwiększenie zatrudnienia kobiet na różnych szczeblach zarządzania, niektóre firmy narzucają wręcz parytety i uruchamiane są różne programy wspomagające rozwój kobiet. Czy chodzi w tym jedynie o to żeby pokazać troskę firmy o kobiety i równouprawnienie? Jaki jest sens zmuszania menadżerów do zatrudniania kobiet, skoro obecne jednopłciowe zespoły świetnie działają? Jak zwiększenie obecności kobiet wpływa na wyniki firmy?

Podczas spotkania Katarzyna podzieli się swoimi doświadczeniami wychodząc poza utarte schematy. Pokaże mocne strony charakterystyczne dla kobiet i mężczyzn w ich sposobie działania, komunikacji i oceny sytuacji. Będzie to wiedza kluczowa do pragmatycznego zwiększania wydajności zespołów mieszanych.

Katarzyna Czapska pracuje w Gemalto od 15 lat. Aktualnie zarządza miedzynarodowym zespołem odpowiedzialnym za przygotowanie ofert usług do weryfikacji tożsamości i bezpiecznego przekazywania danych między ludźmi i urządzeniami w coraz bardziej połączonym świecie. Gemalto jest liderem rynku cyfrowego bezpieczeństwa, obsługującym ponad 30000 klientów biznesowych i rządowych w 180 krajach, notowanym na giełdzie w Amsterdamie i Paryżu.

Po studiach na wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki na Politechnice Gdańskiej, Katarzyna pracowała w dziale rozwoju oprogramowania, a potem zarządzała zespołami, które opracowują oprogramowanie. Znajomość sposobu działania produkcji pozwoliła jej na przygotowanie innowacyjnego podejścia do sposobu wydawania kart bankowych w jednym z krajów Półwyspu Arabskiego, w efekcie powstała największa na świecie sieć szybkiej personalizacji.

14:50-15:15

Lekcje z IT: Gdy wszystko jest proste jak baranie rogi – efektywny zespół inżynierski

Piotr Osimowicz, Szef zespołu wsparcia aplikacji bankowych, Nordea

Podczas wystąpienia opowiem o doświadczeniach z budowania zmotywowanych, samoorganizujących się i wydajnych zespołów wsparcia operacyjnego IT w skandynawskim banku w Polsce.

Branża IT stosunkowo wcześnie zderzyła się z deficytem kadry inżynierskiej, pokażę więc co zadziałało w naszym przypadku – by przyciągnąć i zatrzymać ludzi w organizacji. Razem przyjrzymy się kulturze pracy Management 3.0 w zespole IT. Zobaczymy rolę lidera w zespalaniu zespołu inżynierskiego składającego się z różnych pokoleń: zarówno 25, jak i 40 latków.

Postaram się odpowiedzieć na pytania:

  • Na ile w polskim kręgu kulturowym jesteśmy przyzwyczajeni do samodzielności?
  • Jak wychodzi nam zmiana postaw i sposobów pracy?
  • Na ile zasady współpracy (hygiene factors) w organizacjach mogą być sprzymierzeńcami liderów?
  • Czym jest budowanie kultury otwartości w organizacji?
  • Jak check-in, coaching i feedback może angażować inżynierów?
  • Czy strategie dłuższe niż trzyletnie maja zastosowanie w zatrzymaniu inżynierów w organizacji?

Zademonstruję dowód, że to praca z ludźmi, a nie obok ludzi, jest w pracy z inżynierami tym, co daje efekty. A taki styl z mojego doświadczenia trudno przychodzi liderom – inżynierom.

Piotr Osimowicz – inżynier i szef zespołu wsparcia aplikacji bankowych.

18 lat doświadczenia w IT z czego 10 lat w środowiskach międzynarodowych i różnokulturowych.

Zaczynał od zabaw z programowaniem BASIC na pierwszych komputerach klasy PC. Zawodowo pracował w IT dla szpitali, firm rodzinnych, w outsorcingu oraz dużych korporacji produkcyjnych.
Posiada doświadczenie w pracy z zespołami z Indii, krajów skandynawskich czy Holandii. Osobiście fan niemieckiej rzetelności.

Od 2 lat z Bankiem Nordea buduje potencjał ludzki i przezwycięża opór przed zmianą.
Prywatnie interesuje się wirtualizacją, chmurami obliczeniowymi i infrastrukturą IT.

15:15-15:45

Podsumowanie Technovation Forum 2019 przy kawie

15:45

Zakończenie

Paneliści:

  • Dariusz Walica, Dyrektor Centrum Inżynieryjnego ZF Group; Tech Support Center
  • Michel Sturtz, New Products Development Director, Marine Harvest Group
  • Wojciech Klimek, Senior Director R&D, ADVA Optical Networking
  • Aleksandra Błoch, Kierownik Badań i Rozwoju, ARJO
  • Marek Zaleski, Industrialization Director, Członek Zarządu, Sonion Polska
  • Przemysław Kuśmierczyk, Kierownik Zespołu ds. Innowacji, Budimex SA
  • Henryk Musiał – Dyrektor d/s Badań i Rozwoju, FAKRO
  • Sylwia Wnuk, Dyrektor Programu, Thales Polska
  • Krzysztof Marugi, Engineering Manager, Avio Aero
  • Tomasz Duda, Dyrektor ds. Technologii, 3M Poland
  • Andrzej Diakun – Prezes Zarządu, Elektrotim
  • Witold Rożnowski – Pełnomocnik Prezesa Zarządu ds. badań i rozwoju, RAFAKO
  • Jerzy Obojski – Senior Principal Quality Assurance R&D, ABB
  • Sebastian Koziołek, naukowiec z Politechniki Wrocławskiej, prezes Europejskiego Stowarzyszenia TRIZ „ETRIA”
  • Katarzyna Czapska – Solutions Expert Worldwide Coordinator, Członek Zarządu, Gemalto
  • Grzegorz Kazimierczak – Prezes Zarządu, GM System
  • Andrzej Pruziński, Dyrektor Techniczny, Esselte /ACCO Brands
  • Piotr Grzechowiak – Prezes Zarządu, GRUPA ODITK
  • Arkadiusz Sobkowiak, Dyrektor ds. Badań i Rozwoju, PESA
  • Tomasz Michalik, Dyrektor Techniczny, Standard Motor Products Polska
  • Wojciech Frużyński, R&D Products Manager, ITM Poland

5 marca – dla chętnych

TRIZ Introduction – warsztat wprowadzający w TRIZ

Liczba miejsc ograniczona

Dzień przed Technovation, 5 marca 2019, zapraszamy do udziału w warsztacie wprowadzającym w tematykę TRIZ. Warsztat poprowadzi Michał Hałas.

Warsztat jest odpowiedzią na wypowiedzi w ankietach po Technovation 2018: wielu uczestników zaintrygował TRIZ i chcieliby się więcej o nim dowiedzieć.

Cały dzień zajęć pozwoli doświadczyć podstawowych narzędzi TRIZ, według zasady: minimum teorii, maksimum praktyki. Zdecydowanie zapraszamy do udziału także tych, którzy coś już o TRIZ poczytali, ale nie pracowali jeszcze narzędziami TRIZ.


Dzięki udziałowi w ‘TRIZ Introduction’:

  • Doświadczalnie przekonasz się na czym polega rozwiązywanie problemów technicznych narzędziami TRIZ
  • Zobaczysz czym TRIZ różni się od innych metod kreatywności
  • Dowiesz się w jakich sytuacjach TRIZ sprawdza się najlepiej
  • Ocenisz potencjał wykorzystania TRIZ w Twoim zespole/firmie

Warsztat, przeznaczony dla uczestników Technovation Forum, odbędzie się we Wrocławiu w hotelu Mercure (w tym samym, co konferencja Technovation).


Narzędzia, które zostaną przećwiczone:

  • Ideał (Idealne Rozwiązanie Końcowe),
  • 9 okien – narzędzie do analizy problemu w czasie i skali,
  • Parking Pomysłów – odblokowuje inżynierów na szukanie kolejnych pomysłów, gdy zatrzymują się po znalezieniu pierwszego rozwiązania,
  • 40 zasad TRIZ z macierzą rozwiązywania sprzeczności technicznych (most TRIZ),
  • Separacja sprzeczności fizycznych – 4 grupy wskazówek spośród 40 zasad TRIZ, używane do rozwiązywania sprzeczności opartych o jeden i ten sam parametr w przeciwnych stanach,
  • Mapowanie rozwiązań – pomaga wybrać najbardziej rokujące pomysły.

Koszt udziału: 950 zł