PROGRAM

Nowy termin: 26 – 27 października 2021, WARSZAWA

„Wnioski z pierwszego wdrożenia DFA oraz DFM w sporej organizacji globalnej – ABB”

Wiktor Nichthauser

Division CI Manager, IEC Low Voltage Motors, ABB

Niby wszyscy widzą potrzebę usprawniania projektowania, a tak rzadko stosują metody DFA i DFM (czyli projektowanie pod montaż i wytwarzanie). Dlaczego tak jest?

Posłuchajmy historii o zespole inżynierów robiącego projekt dla Belgii, realizowanego przez zespół z Indii na podstawie szkolenia ekspertów z Polski. Zobaczmy wyzwania organizacyjne związane z pierwszym wdrożeniem DFA i DFM w tej części korporacji ABB.

Wiktor Nichthauser

Ponad 15 lat doświadczenia w obszarze jakości w przemysłach: motoryzacji, wydobycia ropy naftowej i gazu. W ramach ABB najpierw 3 lata w robotyce, a od maja 2021 w systemach napędowych (silniki elektryczne niskiego napięcia).
Absolwent Politechniki Gdańskiej: Elektronika i Telekomunikacja oraz Zarządzanie. Ukończył także studia podyplomowe z zakresu Psychologii Biznesu, a także absolwent Akademii Inżyniera Innowacji i Optymalizacji organizowanej przez GRUPĘ ODITK.

„Big data – zrób to sam” – czyli jak efektywnie korzystać z bezpłatnych zasobów wiedzy?

Jerzy Obojski

Senior Principal Quality Assurance R&D, Hitachi

Big Data obecnie budzi zainteresowanie nie tylko analityków, ale również ludzi związanych z produkcją czy R&D. Jest to możliwe, gdyż, jako narzędzie pracy, stanowi źródło wielu przydatnych danych i nieoczywistych inspiracji. Dostęp do takiego zasobu wiadomości był do niedawna tożsamy z poniesieniem olbrzymich kosztów. Na szczęście pojawiają się już bezpłatne, alternatywne, choć mało znane, zbiory specjalistycznej wiedzy. Podczas wystąpienia Jerzy Obojski opowie o swoich doświadczeniach z użyciem darmowych baz danych oraz o praktycznym zastosowaniu tej wiedzy w projektach innowacyjnych.

Tematyka jego wystąpienia, z pewnością zaciekawi wszystkich zainteresowanych:

  • inspiracjami do nowych produktów,
  • optymalizacją, cięciem kosztów, uproszczeniami,
  • trendami i analogiami w biznesie,
  • szeroko rozumianą wiedzą i odkryciami,
  • materiałami i ich właściwościami,
  • opatentowanymi rozwiązaniami.

Jerzy Obojski

Inżynier mechanik, autor licznych patentów, współautor książki „Współczesna Teoria Rozwiązywania Innowacyjnych Zadań”, posiadacz certyfikatu Level 3 MATRIZ. Trener i konsultant w GRUPIE ODITK. Znawca tematyki Design to Value (DtV) oraz Design to Cost (DtC), propagator metodologii TRIZ, nie tylko w Polsce. Od 2007 roku związany z tą częścią koncernu ABB, która została przejęta przez Hitachi. Wspiera tam praktyczną implementację TRIZ, DtV i DtC w działach R&D w różnych krajach. Jego kariera jest związana z rozwojem nowych produktów i usprawnieniami już istniejących. Obecnie skupia się na konsultingu i szkoleniach w ramach szeroko rozumianej wartości dodanej oraz bierze czynny udział w kreśleniu strategii biznesowych dla nowych produktów.

Drogą Elona Muska: Scrum for Hardware

Michał Hałas

dyrektor merytoryczny, ekspert TRIZ, GRUPA ODITK

Niecałe 10 lat temu praktycznie cała branża tworząca oprogramowanie w Polsce przeszła z tradycyjnego, kaskadowego modelu pracy na zwinne, najczęściej Scrumowe ramy.

Czy sprawdzone w boju przy produkcji software podejście można w ogóle przenieść do tworzenia  namacalnych, fizycznych produktów? Na ile jest to już inny Scrum?

Jeśli tak to dlaczego tak mało o tym się mówi? Jakie są problemy z przejściem na zwinne tworzenie sprzętu. Na co trzeba uważać i dlaczego niektórzy uważają to za rewolucję?

Jakie są zalety i ryzyka, oraz czy ktoś taką rewolucję już u siebie zrobił, oprócz Elona Muska?

Michał Hałas

Ceniony za otwieranie myślenia. Szkolenia, które prowadził, często były przełomowym wydarzeniem w karierach uczestników. Gospodarz Technovation Forum. Trener z ponad 20 letnim doświadczeniem, a także wieloletni członek Rady Nadzorczej GRUPY ODITK. Inżynier zarządzania i projektowania systemów produkcyjnych oraz absolwent Business School w Wolverhampton University. Historię zawodową rozpoczął w Wielkiej Brytanii – w Ricoh i Viscose Closures, w Polsce w AT&T oraz Lucent Technologies. Pierwszy prezes IPMA Polska, popularyzator Zarządzania Projektami, TRIZ, DFA i DFM. Autor licznych artykułów, nie tylko o TRIZ.

Dlaczego rozdzieliliśmy Badania od Rozwoju?

Marcin Powązka

Dyrektor Badań i Rozwoju, Radiotechnika Marketing

Na pewno nasza firma nie jest jedyną, gdzie pośpiech bieżących projektów wpływa na innowacje przez duże „I”. W czasie prezentacji wyjaśnię dlaczego zdecydowaliśmy się stworzyć czaso-przestrzeń dla inżynierów, technologów i laborantów do planowego „bawienia się” projektami, za które klienci nam nie zapłacą. Przedstawię jak to wygląda w praktyce i jaką ma to wartość dla innowacyjnej organizacji. Uczestnicy dowiedzą się, które nieplanowane korzyści okazały się najbardziej wartościowe dla zarządzających.

Marcin Powązka

We Wrocławskiej firmie Radiotechnika Marketing blisko 20 lat. Jest tam głównym konstruktorem i dyrektorem Badań i Rozwoju. Inżynier kochający elektronikę. Karierę zawodową rozpoczął jako konstruktor elektronik o specjalizacji kompatybilność elektromagnetyczna. Od ponad 10 lat kieruje zespołem inżynierów konstruktorów mechaników, elektroników oraz programistów, którzy zajmują się projektowaniem specjalistycznych urządzeń do zastosowań w przemyśle ciężkim i zbrojeniowym m.in. wiązek elektrycznych i światłowodowych, urządzeń zasilających i sterujących. Pomimo rozwoju w kierunku zarządzania w dalszym ciągu ma duszę konstruktora, któremu zagadnienia z dziedziny kompatybilności elektromagnetycznej są bardzo bliskie.

Innowacyjna inspekcja

Paweł Smoliński

Dyrektor Departamentu Innowacji i Rozwoju, Urząd Dozoru Technicznego

Inspekcje techniczne zmieniają się wraz z rozwojem urządzeń, których dotyczą oraz narzędzi którymi dysponują inspektorzy. Wiele metod diagnostycznych, które wspomagają badania i pomiary uzyskało w ostatnich latach taki poziom gotowości technologicznej, że z kategorii ciekawostek i gadżetów przeszło w obszar rozwiązań codziennego stosowania, ułatwiających i usprawniających inspekcję. Drony, roboty, wyrafinowane metody badań nieniszczących, analiza obrazu, lub nawet VR i AR pozwalają UDT prowadzić dozór techniczny urządzeń: dokładniej, bezpieczniej i szybciej.

Paweł Smoliński

Paweł Smoliński jest odpowiedzialny w Urzędzie Dozoru Technicznego za obszar innowacji i rozwoju. Ukończył studia na wydziale Mechatroniki Politechniki Warszawskiej w specjalności Automatyka, a także menedżerskie studia podyplomowe w Szkole Głównej Handlowej oraz studia podyplomowe Energetyka Jądrowa na Wydziale MEL Politechniki Warszawskiej. W UDT pracuje od 12 lat gdzie między innymi, jako koordynator, a następnie kierownik wydziału, był odpowiedzialny za przygotowania UDT do zadań związanych z budową w Polsce pierwszej elektrowni jądrowej oraz rozwojem technicznych ram prawnych w tym zakresie. Od 2017 roku związany z departamentem innowacji i rozwoju gdzie wspólnie z zespołem wdrażał szereg rozwiązań podnoszących jakość inspekcji i rozwijających ofertę UDT w zakresie bezpieczeństwa technicznego. Wprowadzenie dronów jako narzędzi inspekcyjnych, robotyzacja, cyberbezpieczeństwo systemów przemysłowych, wykorzystanie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, czy przygotowanie UDT do zadań związanych z elektromobilnością to przykłady projektów realizowanych w ostatnich latach.

Historia pewnego wynalazku IoT – od pomysłu przez patent do wdrożenia

Jerzy Greblicki

Doradca Zarządu ds. Przemysłu 4.0 w firmie AIUT

Prezentacja oparta o doświadczenia z realizacji projektów IoT dla przemysłu na przykładzie niedawno opracowanego innowacyjnego rozwiązania firmy AIUT. Wiadomo, że Polacy mają pomysły, ale czy potrafimy skutecznie realizować projekty dalej przez uzyskanie patentu, organizację produkcji, aż do wdrożenia na rynkach międzynarodowych? Po drodze jest przecież do pokonania wiele konkretnych trudności. Poza pomysłem i wykonaniem prototypu zmierzyć się było trzeba z certyfikacją i zabezpieczeniem własności intelektualnej. Usłyszymy jak udało się rozwiązać związane z tym problemy i jakie efekty uboczne zupełnie zaskoczyły AIUT.

Jerzy Greblicki

Jerzy Greblicki jest kierownikiem działu Radical Automation w firmie AIUT. Ma ponad 20-letnie doświadczenie w dziedzinie informatyki i automatyki. Od 1996 r. Związany z Wydziałem Elektroniki Politechniki Wrocławskiej gdzie uzyskał stopień doktora. Realizował szereg projektów z zakresu architekty systemów przetwarzania w chmurze.
Przez ostatnie 10 lat pracował nad optymalizacją procesu logistyki dla przemysłu. Obecnie zajmuje się opracowywaniem, wdrażaniem i produkcją autonomicznych pojazdów AGV dla przemysłu motoryzacyjnego. Jest także odpowiedzialny za rozwój i wdrażanie rozwiązań Internetu Rzeczy dla Przemysłu 4.0.

Źródła finansowania innowacji i rozwoju firm

Agnieszka Hrynkiewicz-Sudnik

Dyrektor Obszaru Podatków i Finansowania Innowacji w Ayming Polska

Przedsiębiorstwa w Polsce mają do dyspozycji coraz więcej rozwiązań napędzających innowacyjność biznesu. Jednym z najprzystępniejszych jest ulga podatkowa na działalność badawczo-rozwojową. Aby z niej skorzystać wystarczy prowadzić działania, które są innowacyjne na skalę przedsiębiorstwa. Co można odliczyć w ramach działań B+R? Jak bezpiecznie uzyskać maksymalne odliczenie podatkowe? Jak połączyć ulgę z innymi rozwiązaniami? Jak radzą sobie z tym przedsiębiorcy? Sprawdźmy.

Agnieszki Hrynkiewicz-Sudnik

Zarządza Obszarem Podatków i Finansowania Innowacji w Ayming Polska, wspierając przedsiębiorstwa we wdrażaniu rozwiązań umożliwiających budowanie przewagi konkurencyjnej. Przewodniczy zespołowi ds. ulg innowacyjnych w Radzie Podatkowej Konfederacji Lewiatan. Od lat wspomaga przedsiębiorców w efektywnym wykorzystaniu dostępnych narzędzi finansowania innowacji, w tym ulgi na badania i rozwój oraz IP Box. Współpracuje z międzynarodowymi organizacjami i polskimi przedsiębiorstwami z wielu branż, m.in. chemicznej, automotive, IT, górniczej, spożywczej czy przetwórczej. Mawia, że innowacja nie ma PKD, a działania B+R są nieodzownym elementem funkcjonowania firm w XXI wieku.

Innowacje w bardzo energochłonnej branży

Ryszard Czapski

Global Manufacturing Engineering Director, Vesuvius

Vesuvius w Skawinie produkuje wysokogatunkową ceramikę i materiały ogniotrwałe m.in. dla hut. Specyfika produkcji wymaga użycia dużych ilości gazu i energii elektrycznej. Musimy być coraz bardziej innowacyjni nie tylko z powodów klimatycznych. O większości naszych projektów R&D z racji poufności nie mogę opowiedzieć zbyt wielu szczegółów, ale podzielę się doświadczeniami z projektu dotyczącego ekologii (emisja NOx), który ostatnio uruchomiliśmy. Zdradzę również jakie narzędzia do rozwoju sprawdzają nam się lepiej, a które nie.

Ryszard Czapski

W ciągu ostatnich 20 lat przyczynił się do rozwoju takich firm jak TRW, NSK, Mangeti Marelli, Lear gdzie zarządzał miedzy innymi zakładami produkcyjnymi, R&D, Inżynierią Produkcji i Nowymi Uruchomieniami. Przejęcie kontroli nad projektem a następnie wprowadzenie go na nowy poziom wydajności jest jego mocną stroną. Trener rozwoju osobistego. Pomaga rozwijać zespoły i transformować organizacje. Obecnie w Vesuvius jako Global Manufacturing Engineering Director dla dwóch dywizji odpowiada za rozwój nowych technologii produkcyjnych i zarządzanie projektami. Absolwent Erickson College International, Canadian International Management Institute / Harvard Business School Publishing i Politechniki Częstochowskiej.

Rozwój i wytwarzanie produktów w dobie INDUSTRY 4.0

Michał Żuchowski

Senior IT Business Analyst

Prezentacja będzie osadzona w kontekście rozwoju produktów oraz ich produkcji w czasach wszechobecnej transformacji cyfrowej i biznesowej.  Odpowie na następujące pytania: Jak zbierać opinie i wymagania z rynku co do zapotrzebowania na konkretne rozwiązania, jednocześnie przekładając to na ich produkcję? Co sprawia, że światowi producenci muszą szybko się zmieniać? Co jest potrzebne, by poradzić sobie ze złożonością w produkcji oraz skojarzyć klientów z procesem projektowania produktów i rozwiązań? Jakie kompetencje kadrowe są niezbędne, by być ciągle w „grze” i konkurować na globalnym rynku?

Michał Żuchowski

Od ponad 15 lat związany z obszarami: Manufacturing, Product Development, IT. Doświadczony w prowadzeniu interdyscyplinarnych zespołów i międzynarodowych projektów na styku produkcji, biznesu, IT.  Pracował w takich organizacjach jak: Bridgestone, Hewlett-Packard, IKEA Industry (Inter IKEA Group). Od 2020 roku w firmie Essity uczestniczy w globalnym projekcie transformacji biznesowej,  rozwijając i wdrażając narzędzia oraz procesy IT w ramach innowacji w produktach. Wykładowca studiów podyplomowych i studiów MBA, absolwent Uniwersytetu Uppsala w Szwecji

Jak rozmawiać z inżynierami, by skutecznie motywować ich do rozwoju?

Katarzyna Gujska

trener, GRUPA ODITK

Patrząc na otaczający nas świat inżynierii trudno się nie zgodzić, że uczestniczymy w technologicznej rewolucji, która znacząco zmienia sposób w jaki żyjemy, działamy, współpracujemy. W swoim zasięgu, dynamice czy kompleksowości jest czymś, czego jeszcze nie doświadczaliśmy. Oznacza to, dla inżyniera, człowieka, ogromną zmianę w podejściu do rozwoju własnych umiejętności, rozwoju organizacji, produktu czy wartości. Palącą potrzebą bieżących czasów jest umiejętność oduczania się starych rzeczy aby można uczyć się nowych. A do takiego podejścia w rozwoju kluczowe jest PRAKTYKOWANIE ODWAGI. Odwagi, która pomimo albo dzięki niepewności, ryzyku, czy emocjom popycha nas do działania. Odwagi, która sprawia, że to co staje nam na drodze staje się naszą drogą. W trakcie swojego wystąpienia chcę zaprosić Państwa do odważnego przyjrzenia się tematyce rozwoju.

Katarzyna Gujska

Skutecznie  wdrażała systemowe projekty rozwoju kompetencji dla wszystkich poziomów struktury klientów korporacyjnych. Odpowiadała za planowanie i wdrożenie procesów rozwojowych organizacji (standardy pracy, planowanie strategii, planowanie działań operacyjnych, wprowadzanie zmian, produktów, etc). Ceniona za szybkie rozumienie systemowych złożoności. Mimo iż nie jest inżynierem, doskonale rozumie potrzebę rozwoju tej grupy i w pracy z nimi osiąga znaczące rezultaty.

Od zera do pioniera

Lech Mytnik

Engineering Manager Jupiter Bach

Podążanie za liderami rynku jest bezpieczne. Natomiast stawanie się liderem niesie trudności, jednak ponadprzeciętnych wyników nie osiągnie się bez podjęcia ryzyka. Z prezentacji dowiemy się, jak przygotować zespół oraz siebie jako lidera na nieustanne podejmowanie nowych i ambitnych wyzwań.

Lech Mytnik

Engineering Manager Jupiter Bach. Członek zespołu zarządzającego fabryką w Policach. Na co dzień przewodzi zespołowi inżynierów i techników pracując nad wdrożeniami kompozytowych obudów gondol elektrowni wiatrowych oraz ciągłym doskonaleniem procesów produkcji. 15 lat doświadczenia inżynierskiego. Doświadczenie inżynierskie oraz liderskie zdobywał pracując głównie w firmach skandynawskich, takich jak Cargotec, Sonion oraz Volvo Bus. Absolwent Politechniki Wrocławskiej. Studia ukończył w roku 2006 jako najlepszy dyplomant wydziału Mechaniczno-Energetycznego.

Nauka, wiedza, inspiracja – jak znaleźć coś, czego wszyscy szukają a tylko nieliczni znajdują.

Zbigniew Duda

Dyrektor ds. Optymalizacji Produkcji

Czy gdyby słynne „jabłko Newtona” spadło nam na głowę efektem byłaby innowacja czy wyłącznie ból głowy? Dzisiejszy świat mieni się niezliczonymi innowacjami powołanymi do życia przez ludzi zainspirowanych. Jakie jest źródło tej inspiracji i co jest jej podstawą? Krótka prezentacja pomoże odpowiedzieć na pytanie „jak dziś możesz budować lepsze podstawy dla inspiracji jutra”.

Zobacz konkretne przykłady rozwiązań problemów, które wydawały się nierozwiązywalne.

Zbigniew Duda

Od ponad 15 lat inicjujący i wspierający transformacje organizacji produkcyjnych z różnych branż w oparciu o inspirację LEAN, TRIZ, Teorią Ograniczeń. Aktualnie w Grupie IMPEL reorganizuje również sferę usługową.

Absolwent Wojskowej Akademii Technicznej, Wydziału Mechatroniki, Specjalność Lotnictwo.

Dosyć kolejnych zrywów – dlaczego Total Preventive Maintenance (TPM) nie działa?

Andrzej Pruziński

Dyrektor techniczny, ESSELTE

Fabryka Esselte Polska ma u siebie 150 linii produkcyjnych, ale maszyny są dość mocno wyeksploatowane. Produkcja segregatorów jest w fazie schyłkowej, a nowy właściciel – firma z kapitałem amerykańskim ma specyficzne podejście do utrzymania ruchu.

Rotacja szczupłej kadry technicznej w zakładzie jest spora i te wszystkie czynniki spowodowały, że firma wypracowała innowacyjny sposób na utrzymanie ruchu bez inwestowania w IoT.

Andrzej Pruziński, dyrektor techniczny największej fabryki ESSELTE, opowie szczerze i nie będzie koloryzował o obecnej sytuacji w fabryce.

Andrzej Pruziński

Dyrektor techniczny największej fabryki ESSELTE.
Inżynier i menadżer. Absolwent Wydziału Elektrotechniki, Automatyki i Elektroniki AGH. Zaprzyjaźniony z TRIZ trener Kaizen. Bogate doświadczenie zawodowe w utrzymaniu i budowie maszyn oraz zarządzaniem przepływem produkcji. Przeszedł przez różne szczeble kariery zawodowej w służbach technicznych zakładów przemysłowych.

Lab-as-a-Service

Wojciech Klimek

Senior Director R&D, ADVA Optical Networking

Daniel Bąk

Director of Network Engineering, ADVA Optical Networking

W naszej firmie wdrożyliśmy narzędzie ułatwiające dostęp do zasobów laboratorium. Problem dotyczył dynamicznego zarządzania zasobami tego laboratorium tak, aby zwiększyć przy tym krańcową użyteczność, minimalizując awarie i pomyłki oraz przyspieszając pracę zespołów R&D. Pomysł na narzędzie został zaczerpnięty ze świata komputerów, gdzie od wielu lat funkcjonuje koncepcja maszyn wirtualnych (IBM 1972, szeroko dostępne od 2005). W wyniku tego powstało urządzenie optoelektroniczne i oprogramowanie, jednak clou całego rozwiązania polegało na zmianie sposobu myślenia i podejścia do codziennej pracy zespołów inżynierskich. Walka jest nadal w toku, ale osiągnęliśmy już pierwsze sukcesy. W prezentacji opowiemy o narzędziu, pracy nad nim, jego ograniczeniach oraz o tym, do czego się nam przydało i jak odległe jest od pierwotnego celu. Usłyszymy też o pryncypiach telekomunikacji światłowodowej i doświadczeniach w pracy w metodykach zwinnych.

Wojciech Klimek

Wojciech Klimek: Pracuje w firmie ADVA Optical Networking od 2006 roku. Początkowo jako inżynier, później kierownik i obecnie dyrektor w dziale R&D. Poszukuje innowacji w różnych obszarach działalności firmy, od zarządzania po nowinki w świecie IT, starając się przenieść je na grunt swojej organizacji. Absolwent Wydziału ETI Politechniki Gdańskiej oraz ExMBA Akademii Leona Koźmińskiego.

Daniel Bąk

Inżynier i szef zespołu Network Engineering w dziale badań i rozwoju ADVA Optical Network Engineering. Posiada 14 lat doświadczenia w branży telekomunikacyjnej. Od zawsze porusza się w świecie testów, szczególnie w obszarze sprzętu dla transmisji światłowodowej ze zwielokrotnieniem. Jest biegły w budowaniu zespołów badawczych, projektowaniu sieci testowych, kreowaniu i wdrażaniu strategii oraz procesów testowych, a także angażowania automatyzacji i mechanizacji działań w trakcie badań laboratoryjnych. Uczestniczył w projektowaniu, budowie oraz uruchomieniu kilku laboratoriów badawczych w ramach grupy ADVA Optical, w tym jednego z największych w Europie, mieszczącego do 350 szaf telekomunikacyjnych. Obecnie zajmuje się badaniami nad integracją technologii ADVA’y ze sprzętem oraz oprogramowaniem partnerów oraz klientów z całego świata. Prywatnie interesuje się modelarstwem lotniczym oraz przerzucaniem metalu.

Doświadczenia z wdrażania programu niezawodnościowego Design for Reliability (DfR)

Bartłomiej Świątek

Application Engineer, HBM Prenscia Sp. z o.o.

 

Łukasz Pieniak

Account Manager CEE, HBM Prenscia Sp. z o.o.

Prelegenci pomagali wdrożyć DfR w firmach kilku krajów Europy Centralnej i Wschodniej, dlatego mają unikalne doświadczenia różnych branż i kultur. Okazuje się, że niektóre problemy potrafią się często powtarzać. Opowiedzą też o tym co ich samych zaskoczyło w pracy z najbardziej doświadczonymi szefami utrzymania ruchu i jakości, tymi którzy otworzyli się na niezawodnościowe innowacje.

Bo problemu nie ma, dopóki wszystko dobrze działa i nie ma nagłego zwrotu gwarancyjnego. Czy niższe koszty i niezawodność to sprzeczność nie do pogodzenia? Jak nowoczesne narzędzia pozwalają przewidzieć nieprzewidywalne? Dostawcy programu niezawodnościowego podzielą się najważniejszymi lekcjami z kilkunastu wdrożeń DfR.

Bartłomiej Świątek, Application Engineer, HBM Prenscia Sp. z o.o.

Absolwent Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. Ekspert z sześcioletnim doświadczeniem w analizie niezawodności. Obecnie zajmuje się wspieraniem firm w budowaniu i rozwijaniu programów niezawodnościowych. Prowadzi szkolenia i doradza m.in. w zakresie metodologii Reliability Centered Maintenance, analizy przeżycia, niezawodności systemów czy metody FMEA.

Łukasz Pieniak

Przedsiębiorca, kierownik projektów, od 2013 roku Account Manager CEE w firmie HBM PRENSCIA należącej do grupy Spectris. Na co dzień odpowiedzialny za rozwój firmy w Europie Centralno – Wschodniej. Specjalizuje się w kompleksowym udoskonalaniu procesów niezawodnościowych w przedsiębiorstwach. Posiada doświadczenie w realizacji projektów międzynarodowych w zakresie analizy danych. Absolwent Wydziału Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego oraz Executive MBA Polskiej Akademii Nauk.

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Konrad Klepacki

lider start-upu Searis.pl

Kryzysy (i wojny) są okresami kiedy innowacje są szczególnie potrzebne. Aktualnie stoimy wobec największego wyzwania z jakim miała do czynienia ludzkość. Jakie rodzaje i obszary innowacji są potrzebne wobec zmian klimatycznych? Na co zwrócić uwagę w R&D? Kto za to zapłaci? Te pytania zaadresujemy w takcie krótkiej prezentacji i dyskusji.

Konrad Klepacki

Wynalazca, kierownik projektów, przedsiębiorca. Pomiędzy typowymi działaniami R&D doradza i szkoli w GRUPIE ODITK. Posiada ponad 10 lat doświadczenia korporacyjnego jako kierownik projektów związanych z branżą automotive oraz tworzeniem zaawansowanych systemów IT i ICT. Jednak miłością Konrada są innowacje: był między innymi współzałożycielem start-upu Barobot, gdzie stworzył i skomercjalizował robotyczną maszynę barmańską. Jest niezwykłą na skalę Polski osobą, jeśli chodzi o zwycięstwa w konkursach innowacyjnych, począwszy od praktycznych produktów dla Decathlonu, po system sterowania satelitami dla amerykańskiego Air Force Space Command.
Aktualnie zajmuje się w start-upie searis.pl rozwojem bezzałogowej łodzi autonomicznej przeznaczonej do realizacji naukowych celów hydrograficznych. Jako ekspert TRIZ i entuzjasta nauki, łączy ciekawość badacza z pragmatyzmem koniecznym w sektorze prywatnym.

Porażki w biznesie – rola eksperymentów w projektach innowacyjnych

Jarosław Pilarczyk

CEO, Skyrise.Tech sp. z o.o. sp. k.

Porażki w projektach innowacyjnych są nieodzownym elementem procesu poszukiwania i uczenia się zespołu. Bardzo często jednak w firmach porażka jest postrzegana bardzo negatywnie. Jednocześnie w firmach brakuje procesów, które pozwalają zarządzać tego typu projektami. Eksperymentowanie jest niezbędnym elementem w procesie innowacji, jak robić to efektywnie, od czego zacząć, jakie narzędzia wykorzystywać? Postaram się to przedstawić na kilku przykładach.

Jarosław Pilarczyk

Przedsiębiorca, założyciel oraz zarządzający Skyrise.Tech (od czerwca 2021 część fińskiej spółki technologicznej Etteplan). Ponad 10 lat realizuje dedykowane produkty technologiczne w zakresie projektowania, rozwoju oraz wdrażanie ich na rynek. Tworzenie produktów technologicznych, które odnoszą sukces wymaga dobrze zdefiniowanych celów oraz odpowiedniego zespołu. Sama technologia jest dla niego jedynie narzędziem dostarczenia wartości, a dużo więcej uwagi poświęca zrozumieniu jak tą wartość dostarczyć korzystając z różnych narzędzi jak Business Model Canvas, Google Design Sprint czy Value First. Jeden z założycieli Product Development Management Association Central Europe. Fan metodyki pracy rozwijanych przez Alexa Osterwaldera twórcy Business Model Canvas, szczególnie w zakresie rozwijania innowacyjnych produktów oraz zarządzania pracami R&D przez prowadzenie biznesowych eksperymentów.

Autobus Elektryczny – historia pokonywania trudności od pomysłu do przemysłu

Michał Maćkowiak

Wiceprezes ARP e-vehicles

Projekt naszego autobusu elektrycznego powstał początkowo na przysłowiowej kartce papieru. Dowiedz się jak pozyskaliśmy inwestora strategicznego, z którym możliwa jest komercjalizacja takiego wymagającego przedsięwzięcia. Będę mówić o pokonywaniu barier, wyzwań i podążaniu swoją ścieżką, nawet gdy na początku nikt w Ciebie nie wierzy. Usłyszycie też o przejściu z rąk inwestora prywatnego w ręce inwestora publicznego, o inżynierach, patentach, motywacji i podejmowaniu ryzyka.

Michał Maćkowiak

Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu i studiów MBA na Uniwersytecie Aalto (Finlandia). Karierę zawodową rozpoczął w dziale relacji inwestorskich i rynków kapitałowych w spółce z indeksu WIG20 na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Obecnie odpowiada za zarządzanie działem innowacji w grupie RAFAKO. Lider projektu pierwszego polskiego autobusu elektrycznego z bateriami w podwoziu oraz prezes spółki RAFAKO E-BUS. Ściśle współpracujący na co dzień z InnoEnergy. Ekspert w H2020 w EASME. Wspiera start-upy w Europie w sektorze energii i elektromobilności. Aktywnie uczestniczy w działaniach European Battery Alliance pod skrzydłami Komisji Europejskiej. Ostatnio zaangażowany także w rynek venture capital, szczególnie w kształtowanie rynku VC w Polsce.

Unikanie problemów z innowacyjnością personelu w świetle praw własności intelektualnej.

Marek Oleksyn

Senior Counsel w kancelarii Sołtysiński Kawecki & Szlęzak

Polskie regulacje dotyczące praw własności intelektualnej chroniących wyniki twórczej i innowacyjnej pracy zawierają zasadę „prawo dla twórcy”. Jedynie w ograniczonym zakresie przepisy te umożliwiają nabywanie przez pracodawcę/zamawiającego takich praw IP od twórcy/wynalazcy na podstawie samej ustawy. Warunkiem takiego nabycia przez pracodawcę/zamawiającego jest m.in., aby przedmioty takich praw (np. utwory, wynalazki, czy wzory użytkowe) zostały stworzone lub dokonane przez twórcę w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy lub ew. umowy cywilnoprawnej. Praktyka pokazuje, że zwłaszcza w przypadku złożonych projektów innowacyjnych, w których angażowany jest personel twórczy/innowacyjny składający się z różnych specjalistów – niewłaściwe lub niekompletne uregulowanie kwestii praw IP w umowach z twórcami/wynalazcami – podmiot prowadzący taki projekt (pracodawca/zleceniodawca) może nie nabyć skutecznie całości wszystkich takich praw do końcowego innowacyjnego produktu lub technologii i – w konsekwencji – być pozbawiony możliwości wprowadzenia ich na rynek (polski, regionalny czy globalny), niwecząc trud i nakłady poniesione na projekt. Świadomość powyższych zagadnień i związanego z nimi ew. ryzyka pozwala uniknąć wielu niepotrzebnych problemów w tym zakresie już na początkowym etapie realizacji innowacyjnego projektu. Praktycznemu przybliżeniu tego zagadnienia ma służyć prezentacja. Podczas prezentacji zostanie również omówione przykładowe case study.

Marek Oleksyn

Marek Oleksyn jest radcą prawnym, Senior Counsel w kancelarii Sołtysiński Kawecki & Szlęzak. Posiada osiemnastoletnie doświadczenie w ochronie własności intelektualnej włączając w to sprawy z zakresu znaków towarowych, patentów i wzorów oraz doradztwo w zakresie przeciwdziałania nieuczciwej konkurencji, nazw domen internetowych oraz baz danych.

Doświadczenie Marka obejmuje reprezentowanie klientów w postępowaniach sądowych związanych z ochroną własności intelektualnej i przeciwdziałaniem nieuczciwej konkurencji, postępowaniach spornych przed Urzędem Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej, a także w postępowaniach arbitrażowych oraz przed sądami UE. Marek zajmuje się również przygotowywaniem oraz negocjowaniem umów dotyczących nabywania i licencjonowania własności intelektualnej oraz umów dotyczących prac badawczo-rozwojowych.  Przygotowuje także projekty umów dotyczących transferu technologii. Doradztwo Marka obejmuje również zagadnienia związane z tzw. twórczością pracowniczą.

Jest autorem licznych publikacji w tym zakresie. Wykłada też na Uczelni Łazarskiego w Warszawie, w tym na studiach podyplomowych MBA w Energetyce oraz studiach podyplomowych Prawo w biznesie nowych technologii i Prawo ochrony środowiska.

Ranking Legal 500 wyróżnił Marka jako „Next Generation Lawyer” w 2018 oraz 2019 roku, natomiast rankingi WTR1000 oraz IAM Patent 1000 wskazują Marka jako wiodącego specjalistę w dziedzinie własności intelektualnej (enforcement and litigation) Również międzynarodowy ranking Chambers & Partners wyróżnia Marka w dziedzinie własności intelektualnej.

Czego najczęściej nie potrafi dzisiejszy polski inżynier?

Marek Sodolski

Senior Program Manager,  Localsearch (Swisscom Directories AG)

Tak wiele razy przekonałem się na własnej skórze, że skuteczna komunikacja jest kluczem zbudowania zrozumienia / poparcia / zainteresowania, aby innowacja mogła zaistnieć. Business Canvas i Propozycja Wartości to podstawowe narzędza pracy w komunikacji ze sponsorami i lepszym zrozumieniu tego segmentu rynku, dla którego warto zbudować Proof of Concept. Niestety niewielu inżynierów rozwija się w skutecznym komunikowaniu. Zobacz jak Proof of Concept, Business Canvas i Propozycja Wartości są użyteczne dla dzisiejszych inżynierów.

Marek Sodolski

Executive z bogatym doświadczeniem zdobytym w międzynarodowych korporacjach w zakresie strategii sprzedaży i zarządzania portfolio projektów. Expert w zakresie synergii sprzedaży w kanałach cyfrowych oraz „off-line”. Wraz z zespołem zdobył „Gazelę biznesu” Pulsu Biznesu za 120% wzrostu sprzedaży w ciągu trzech lat. Wieloletni członek jury polskiego oraz globalnego konkursu „Project Excellence Award” oraz komisji sędziowskiej konkursu „Polish National Sales Award”. Absolwent architektury i studiów MBA. Posiada certyfikat IPMA Projects Director A.

PANELE DYSKUSYJNE

 

1. BRAK MIEJSC – Jak weryfikować pomysły do dalszej realizacji?

Pracownicy R&D generują mnóstwo pomysłów, pod warunkiem że nie muszą uczestniczyć w ich realizacji, a tym bardziej być za nie odpowiedzialnym. Jak uczyć młodych inżynierów samodzielności w szukaniu rozwiązań, które można wdrożyć?

2. Identyfikowanie wymagań w R&D

Jak efektywnie identyfikować wymagania odbiorcy prac R&D tak, by uzyskać jego maksymalną satysfakcję, przy minimalnym wydatku pracy zespołu?

3. Usuwanie hamulców innowacyjności

Zadbanie o to, by efekty nieszablonowego myślenia naszych pracowników były widoczne, jest bardzo istotne. Jak udrożnić drogę od pomysłu do przemysłu?

4. Digitalizacja w R&D

Jakie zmiany przyniosła digitalizacja w ciągu bieżącej dekady, a jakie są możliwe do osiągnięcia w kolejnej?

5. Tworzenie kultury wytrwałości w innowacjach

Dobre pomysły często upadają, kiedy przychodzi do ich realizacji. Ponadto często się zdarza, że ktoś nas wyprzedza, co skutkuje frustracją i niezadowoleniem. Co możemy w takiej sytuacji zrobić? Jak uczyć ludzi podnoszenia się po porażkach? Dlaczego cenimy osoby z nieskazitelnym życiorysem, zamiast uznać wartość tych, którzy mają za sobą porażki? Jak można to zmienić?

6. BRAK MIEJSC – Wsparcie projektów R&D z wykorzystaniem nowych platform/narzędzi

Co dziś otwiera zupełnie nowe możliwości w budowie procesów i ich egzekwowaniu w sprawdzeniu statusu? W czasie panelu wymienimy się doświadczeniami, jakie oprogramowanie typu workflow stosujemy w pracy przy projektach, a jakich funkcjonalności  nam brakuje. Porozmawiamy o tym, czy takie oprogramowanie może być pomocne, na przykład w zaawansowanej analizie funkcji i konstrukcji.

7. BRAK MIEJSC – Jak poszukiwać pomysłów na nowe produkty/innowacje?

Oprócz późniejszego generowania pomysłów samo uszczegóławianie czym chcemy się zająć bywa sporym wyzwaniem, szczególnie w większych organizacjach. W czasie panelu będziemy rozmawiali o doświadczeniach w strategicznym kierunkowaniu prac R&D.

PANELIŚCI

  • Paweł Wacławczyk – Kierownik Działu Rozwoju; Aluprof S.A.
  • Grzegorz Kuś – PwC Advisory spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. (dawniej PwC Polska Sp. z o.o.)
  • Zbigniew Duda – Dyrektor zakładu; Mardom Home
  • Agnieszka Hrynkiewicz-Sudnik; Dyrektor Obszaru Podatków i Finansowania Innowacji, Ayming
  • Marek Jażdżewski, Technical Manager; NFM Group
  • Lech Mytnik –
  • Wojciech Klimek – Senior Director R&D; ADVA Optical Networking
  • Dariusz Łuciów – Redaktor Prowadzący, MM Magazyn Przemysłowy
  • Jakub Sielewiesiuk – Rzecznik Patentowy, kancelaria AOMB
  • Marek Zaleski – Industrialization Director, Członek Zarządu, Sonion Polska
  • Przemysław Kuśmierczyk – Kierownik Zespołu ds. Innowacji, Budimex SA
  • Zbigniew Kurant – Prezes Zarządu, NOYEN
  • Mariusz Krawczyk – R&D Manager, Volvo Buses
  • Krzysztof Marugi – Engineering Manager, Avio Aero
  • Anna Jakimczyk – Dyrektor działu rozwoju łóżek medycznych, arjo
  • Przemysław Ozga – Redaktor Naczelny, Production Manager
  • Piotr Jaskólski – Prezes Zarządu, Nyborg Mawent
  • Damian Bruderek – Dyrektor badań i rozwoju, Apator Powogaz
  • Marek Oleksyn – radca prawny, partner, kancelaria Sołtysiński Kawecki & Szlęzak
  • Krzysztof Orlicz – CInO Członek Zarządu, eq system technology
  • Jerzy Obojski – Senior Principal Quality Assurance R&D, Hitachi
  • Andrzej Pruziński – Dyrektor Techniczny, Esselte /ACCO Brands
  • Piotr Grzechowiak – Prezes Zarządu, GRUPA ODITK
  • Tomasz Jurczak – Redaktor, portal sztucznainteligencja.org.pl
  • Arkadiusz Sobkowiak – Dyrektor ds. Badań i Rozwoju, PESA
  • Tomasz Michalik – Dyrektor Techniczny, Standard Motor Products Polska
  • Michał Żuchowski – Project Portfolio Manager,
DRUGIEGO DNIA POPOŁUDNIU

Drugiego dnia naszej konferencji będzie możliwość zwiedzenia Global Solution Center firmy ABB