PROGRAM KONFERENCJI

Technovation Forum 2022

Gdańsk, 18-19 października 2022

Dzień 0

                                                                                                                                    

WELCOME DRINK 19:00 - HOTEL ALMOND W GDAŃSKU

Dzień 1

Blok I. Od pomysłu do wartości w zmiennej rzeczywistości
Inspirujemy jak zamiast koncentrować się „dobrym pomyśle i dobrym produkcie” koncentrować się na wartości, której powinien dostarczyć i co to w praktyce zmieni.

9:00

Projektowanie wartości

MICHAŁ HAŁAS, GRUPA ODITK

Projektowanie wartości

MICHAŁ HAŁAS, GRUPA ODITK

Wzór na wartość z Value Engineering to po prostu Funkcjonalność do Kosztu. Niby bułka z masłem, ale w konkretnych przypadkach to proste równanie otwiera inżynierom oczy. Gdy pytają o wszystkie funkcje produktu, a potem poszczególnych elementów, to okazuje się, że są tam funkcje niepotrzebne, za które trzeba jednak zapłacić. Podobnie zgubne przyzwyczajenia dotyczą procesów produkcyjnych, które można ulepszyć, jednak pomysły zwykle są nieoczywiste.

Intuicja, której tak bardzo ufamy, dość często płata nam figle. Można uciec spod jej czaru wcześniej, a nie dopiero rozbierając produkt konkurencji zobaczyć, jak wiele rzeczy mogliśmy zaprojektować lepiej podwyższając wartość dla klienta. Ta wartość to więcej potrzebnej mu funkcjonalności za mniej. Bo nawet w zwykłym cięciu kosztów, potrafimy podejmować decyzje godne słonia w składzie porcelany, zamiast zadziałać z precyzją chirurga.

Dlaczego? Intuicja potrafi nas w pewien sposób oślepić, byśmy nie znaleźli sprytnych, nieoczywistych rozwiązań.

Czy można coś z tym zrobić? Zapraszam na wystąpienie, bo można. 

9:40

Key note: Jak to robimy w branży kosmicznej i kwantowej

dr hab. Grzegorz Brona, CEO w Creotech Instruments S.A.

10:20

Jaka piękna katastrofa – kiedy zabraknie wartości

JERZY OBOJSKI, Hitachi, GRUPA ODITK

Jaka piękna katastrofa – kiedy zabraknie wartości

JERZY OBOJSKI, Hitachi, GRUPA ODITK

Słowo ,, WARTOŚĆ’’ jednym z tych terminów, które mają wiele konotacji, a nawet sprzecznych definicji. Działy tej samej organizacji mają różne rozumienie "wartości" produktu, który wytwarza firma. Projektant utożsamia wartość z niezawodnością; klienci utożsamiają wartość z ceną, za jaką go kupują; personel produkcyjny z kosztami z punktu widzenia produkcji; handlowcy z marżą, którą dostają po sfinalizowaniu sprzedaży. Wiele czynników, które do tej pory nie były rozpatrywane jako ważne, mają zasadniczy wpływ na to, aby produkt się sprzedał albo spodobał się klientowi. Cena, kolor, design czy też waga lub łatwość eksploatacji decydują o tym, że jeden producent sprzedaje więcej niż inni. Podczas wystąpienia Jerzy Obojski opowie o swoich doświadczeniach z tym jak brak zrozumienia tego co będzie wartością dla klienta może zakończyć się porażką i jak przeciwdziałać takim sytuacjom. Tematyka jego wystąpienia, z pewnością zaciekawi wszystkich zainteresowanych: inspiracjami do nowych produktów, optymalizacją, cięciem kosztów, uproszczeniami, trendami i analogiami w biznesie, szeroko rozumianą wiedzą i odkryciami, materiałami i ich właściwościami, opatentowanymi rozwiązaniami.

PRZERWA 10:50 - 11:20

Blok II. Jak R&D dostarcza wartość – case study
Doświadczenia i lekcje z pięciu różnych branż i siedmiu organizacji pokazujące jak zmiana
podejścia dostarczyła wartość dla organizacji.

11:20

Inżynieria wartości na przykładzie konkursu NCBR: rywalizacją ceną vs rywalizacja parametrami technicznymi.

MARIUSZ SKWARCZYŃSKI, NCBR

Inżynieria wartości na przykładzie konkursu NCBR: rywalizacją ceną vs rywalizacja parametrami technicznymi.

MARIUSZ SKWARCZYŃSKI, NCBR

Przedsięwzięcie „Wentylacja dla szkół i domów” jest podzielona na dwa działania: Działanie 1. Wentylacja sal lekcyjnych oraz Działanie 2. Wentylacja mieszkań. Projekt realizowany jest w dwóch Etapach z przerwą pomiędzy nimi na część testowa realizowaną przez Wykonawcę Testów. W przypadku Działania 1. Testy opracowanych prototypów rozpoczynają się dopiero w styczniu 2023 r., natomiast w przypadku Działania 2. We wrześniu 2022 r. Z uwagi na powyższe, będę mógł opisać inżynierię wartości na przykładzie ofert przedłożonych przez Wykonawców do Działania 2.

Podczas wystąpienia skupię się na przedstawieniu jak konkursy NCBR są kształtowane, na czym polegają konsultacje z rynkiem – przedstawię procedury zamówień przedkomercyjnych (pre-commercial procurement, PCP).

Przyszłość Green Deal – omówienie planowanych do uruchomienia konkursów.


11:40

Zmiana działu R&D w odrębną firmę – case firmy Sonion

MAREK ZALESKI, industrialisation manager, proxy, Sonion

Zmiana działu R&D w odrębną firmę – case firmy Sonion

MAREK ZALESKI, industrialisation manager, proxy, Sonion

Przekształcanie wewnętrznego działu industrializacji w niezależną firmę - pracującą w ramach innego producenta maszyn to zmiana przez duże „Z”. Opowiem o organizacji takiej zmiany, o jej psychologicznych aspektach. To nad czym pracowaliśmy to przede wszystkim zmiana myślenia wśród pracowników, ale tak by zachować wewnętrzne, partnerskie relacje. Dowiecie się o niepewności, niespodziewanych zwrotach akcji, proaktywności i oczywiście o problemach do rozwiązania. Tym razem mniej będzie o technice, a więcej o ludziach, którzy za nią odpowiadają.

12:00

BIG DATA w organizacji procesów produkcyjnych - best practices

WITOLD KILIJAŃSKI, Chief Executive Officer (CEO) in NewDataLabs

BIG DATA w organizacji procesów produkcyjnych - best practices

WITOLD KILIJAŃSKI, Chief Executive Officer (CEO) in NewDataLabs

Zakres:


Współczesny samochód, autobus, czy … obrabiarka generują 4-6 GB danych

dziennie. Zarządzając produkcją przetwarzamy olbrzymie ilości danych

pochodzących z różnych źródeł. Potrzebujemy nałożyć na siebie dane z

systemów ERP, CRM, SCADA, coraz bardziej przydatny staje się Internet of

Things. To olbrzymie wyzwanie, ale też wielka szansa na fundamentalne

zmiany, które na nowo zdefiniują naszą pozycję konkurencyjną. Opowiem o tym

jak się do tego przygotować, co wziąć pod uwagę i gdzie poszukać korzyści –

oczywiście wykorzystując sporą liczbę przykładów wdrożeń z polskiego rynku.

 

*Agenda:*

 

· Zajmując się produkcją zajmujesz się Big Data – nawet jeśli o tym nie

wiesz. Gdzie szczególnie znajomość Big Data może Ci się przydać?

 

· Liczymy DPM, PPM, OEE, czyli jak zabrać się za analizę tabeli

mającej 5 milionów wierszy i 30 kolumn?

 

· Wstęp do wizualnej analizy danych czyli czemu połączenie

informatyki i psychologii może być pomocne?

 

· Czego unikać – kilka dobrych i złych praktyk.

 

· Garść przykładów z wdrożeń w Polsce.

12:20

Dobra i zła robotyzacja

MATEUSZ DYRDA, prezes, Stowarzyszenie Robotyków SKALP

Dobra i zła robotyzacja

MATEUSZ DYRDA, prezes, Stowarzyszenie Robotyków SKALP

Opóźnienie robotyzacji w Polsce jest dość powszechnie znane. Co daje najwyższą wartość w automatyzacji? Które procesy i jak powinny być robotyzowane? Jakich błędów nie popełnić? Spośród mnóstwa doświadczeń wybrałem najbardziej uczące przykłady uwzględniające ostatnie nowinki ze świata robotyki w kontekście naszego kraju.

12:40

Czy „koń trojański” pomoże wygrać wojnę z nowotworem mózgu?

ANGELIKA KACZYŃSKA, Lider Przedklinicznych Badań In Vitro w WPD Pharmaceuticals

Czy „koń trojański” pomoże wygrać wojnę z nowotworem mózgu?

ANGELIKA KACZYŃSKA, Lider Przedklinicznych Badań In Vitro w WPD Pharmaceuticals

Glejak wielopostaciowy (GBM) to złośliwy nowotwór mózgu, który charakteryzuje się szybkim wzrostem i tendencją do naciekania sąsiednich tkanek. Pozostając wyjątkowo opornym na obecnie stosowane metody leczenia GBM stanowi jedno z największych wyzwań terapii antynowotworowej. WPD Pharmaceuticals koncentruje się m.in. na rozwoju cząsteczek biologicznych do zastosowania w terapii celowanej GBM. Spółka opracowała kandydata na lek zaprojektowanego tak, aby selektywnie rozpoznawał i celował w komórki nowotworowe wykorzystując metodę „konia trojańskiego”. W moim wystąpieniu opowiem o rozwijanych przez nas cząsteczkach, sposobie w jaki „oszukując” komórki nowotworowe prowadzą do ich zguby, a także przedstawię dowody na skuteczność tych wyjątkowych molekuł.

LUNCH 13:00 - 14:00

Blok III. Kierunek na wartość.
Pokazujemy istotne trendy (np. technologiczne, legislacyjne czy społeczne), jako środowisko do
zwiększenia wartości.

14:00

Dlaczego nie udają się projekty R&D?

KAROL CZAPIK, właściciel firmy konsultingowo – doradczej EFEKT PMO

Dlaczego nie udają się projekty R&D?

KAROL CZAPIK, właściciel firmy konsultingowo – doradczej EFEKT PMO

Zakres:

Karol Czapik pomaga firmom odnosić sukces w biznesie poprzez mądre zarządzanie projektami. Wspierał taki firmy jak m.in.: Trefl Fabryka Kart, BiBP, Columbus Energy, MB Recycling, czy też InPost i Hop.City również w projektach R&D.
Podczas wystąpienia podzieli się swoimi doświadczeniami – z czym najczęściej mają problemy zespoły projektowe oraz inżynierowie, by dostarczyć zarządowi odpowiednią wartość.
 
 
Jego dwoma championami są „Definicja problemu” oraz „Definicja rozwiązania problemu”. Pokaże przykłady porażek wynikających z niedostatecznego przygwożdżenia tych definicji w konkretnych sytuacjach, bo za nimi musi stać istotna praca zespołu.
 
 
Jeśli interesujesz się tworzeniem odpowiednich systemów dla pracy zespołowej wewnątrz własnej organizacji, oraz z zewnętrznymi dostawcami, a przede wszystkim dostarczaniem wartości biznesowej w realizowanych przedsięwzięciach, koniecznie powiniene(a)ś posłuchać Karola.

14:20

Zaangażowanie zarządu w zmianę procesu inżynierskiego

STANISŁAW WOWRA, MESCO, ANSYS Elite Channel Partner

Zaangażowanie zarządu w zmianę procesu inżynierskiego

STANISŁAW WOWRA, MESCO, ANSYS Elite Channel Partner


Budowa wartości firmy bardzo często opiera się na doskonaleniu produktów. W ciągłym i dynamicznym rozwoju, tradycyjne metody i procesy często uniemożliwiają pożądany postęp. W takim przypadku przejście na nowy poziom wymaga zmian na poziomie procesu, a nie tylko produktu. Aby przeprowadzić takie zmiany efektywnie, potrzebne jest aktywne i świadome zaangażowanie zarządu. Na bazie wybranych przykładów zaprezentujemy jak, dzięki naszej wiedzy z zakresu symulacji komputerowej połączonej z technologią ANSYS, pomogliśmy wdrożyć efektywne zmiany zarówno w produkcie jak i w procesie jego rozwoju. Pokażemy konkretne zyski i oszczędności, które choć generowane są na etapie projektu, to rejestrowane są dopiero na etapie sprzedaży lub kosztów gwarancyjnych.

14:35

Ślad węglowy produktu - innowacje potrzebne na wczoraj

KONRAD KLEPACKI, GRUPA ODITK

Ślad węglowy produktu - innowacje potrzebne na wczoraj

KONRAD KLEPACKI, GRUPA ODITK


Ambicje zatrzymania zmian klimatycznych wymagają zmian globalnych, które często przytłaczają swoją skalą. Co w tym kontekście mogę ja?
W tym krótkim wystąpieniu pokażemy w jaki sposób lokalnie, na poziomie inżynierskich innowacji i tworzenia produktów możemy wpisać się w światowe trendy.
I jak jeszcze na tym zarobić.

PRZERWA 15:05 - 15:20

PANELE DYSKUSYJNE 15:20 - 17:20

Blok IV - SESJE PANELOWE – wymiana doświadczeń między uczestnikami.
Dyskusje w grupach wokół wyzwań z firm uczestników i na ich życzenie w tym roku dłuższe (2 godziny).

Pracownicy R&D generują mnóstwo pomysłów, pod warunkiem że nie muszą uczestniczyć w ich realizacji, a tym bardziej być za nie odpowiedzialnym. Jak uczyć młodych inżynierów samodzielności w szukaniu rozwiązań, które można wdrożyć?

Jak efektywnie identyfikować wymagania odbiorcy prac R&D tak, by uzyskać jego maksymalną satysfakcję, przy minimalnym wydatku pracy zespołu?

Zadbanie o to, by efekty nieszablonowego myślenia naszych pracowników były widoczne, jest bardzo istotne. Jak udrożnić drogę od pomysłu do przemysłu?



Co dziś otwiera zupełnie nowe możliwości w budowie procesów i ich egzekwowaniu w sprawdzeniu statusu? W czasie panelu wymienimy się doświadczeniami, jakie oprogramowanie typu workflow stosujemy w pracy przy projektach, a jakich funkcjonalności  nam brakuje. Porozmawiamy o tym, czy takie oprogramowanie może być pomocne, na przykład w zaawansowanej analizie funkcji i konstrukcji.

Oprócz późniejszego generowania pomysłów samo uszczegóławianie czym chcemy się zająć bywa sporym wyzwaniem, szczególnie w większych organizacjach. W czasie panelu będziemy rozmawiali o doświadczeniach w strategicznym kierunkowaniu prac R&D.

KOLACJA I CAMPUS TECHNOVATION 19:30

Dzień 2

Blok I. Czego możemy nauczyć się od startupów.
Case studies 3 startupów. Pokazujemy możliwość kolaboracji „dużego biznesu” ze środowiskiem
startupów. Synergia światów: nauka – startup – duża organizacja.

09:00

Historia od 3 osób w salonie do firmy działającej globalnie w branży nowych technologii.

MICHAŁ GRZYMAŁA-MOSZCZYŃSKI, Sinterit 

Historia od 3 osób w salonie do firmy działającej globalnie w branży nowych technologii.

MICHAŁ GRZYMAŁA-MOSZCZYŃSKI, Sinterit 

Podczas wystąpienie opowiem o 3 największych wyzwaniach przed, którymi stanął Sinterit podczas procesu rozwoju od 2014 roku kiedy z dwoma kolegami siedzieliśmy w salonie i budowaliśmy prototyp drukarki SLS, aż po dzisiaj kiedy jako ponad 100 osobowa firma działamy w 50 krajach i wchodzimy z nowym produktem w segment produkcyjny.

 

Wystąpienie może być interesujące dla tych którzy sami mierzą się z wyzwaniami związanymi z dynamicznym rozwojem firmy oraz z wprowadzaniem produktów na nowe rynki.

9:20

Sztuczna inteligencja w kapsułce endoskopowej w dobie wojny i pandemii.

MATEUSZ MICHALAK, BIOCAM

Sztuczna inteligencja w kapsułce endoskopowej w dobie wojny i pandemii.
MATEUSZ MICHALAK, BIOCAM
Prace badawczo-rozwojowe nad naszą kapsułką endoskopową rozpoczęliśmy w ciekawych czasach, które towarzyszą nam do dzisiaj, a dokładniej w środku pierwszego lockdownu spowodowanego pandemią. Mimo ograniczonego łańcuchu dostaw specjalistycznej elektroniki i optyki, pozamykanej i przeciążonej służby zdrowia przetrwaliśmy ten ciężki okres na rozwój spółki medtechowej. Przez ostatnie dwa i pół roku byliśmy wielokrotnie beta testerami dokumentacji technicznej naszych dostawców i czasami znalezienie jednego błędu w datasheecie oznaczało dla zespołu technicznego od kilkudziesięciu do kilkuset godzin mozolnej pracy.


Oprócz wyzwań technologicznych mierzymy się też z wyzwaniami społecznymi - przekonania społeczeństwa do badań profilaktycznych czy lekarzy do tego, że technologia może wesprzeć ich w pracy i odciążyć w żmudnych czynnościach, a nie zabrać pracę. Pandemia okazała się jednak też dla nas szansą - zaczęliśmy pracować nad dostosowaniem naszej platformy sprzętowej do badań całkowicie zdalnych i wsparcia lekarzy technologiami sztucznej inteligencji i pozyskaliśmy grant na projekty pomagające funkcjonować w warunkach pandemicznych.

9:40

Jak przygotować się do efektywnej współpracy ze startupami?

WOJCIECH DREWCZYŃSKI, UNIWERSYTET GDAŃSKI

Jak przygotować się do efektywnej współpracy ze startupami?
WOJCIECH DREWCZYŃSKI, UNIWERSYTET GDAŃSKI
Wiele firm i organizacji patrzy w stronę młodych spółek
technologicznych i szuka możliwości osiągnięcia korzyści związanych z ich
funkcjonowaniem rozwojem. Efektywna współpraca wymaga zrozumienia
możliwości oraz ograniczeń jakie mają startupy, co pozwoli na wybór
odpowiednich narzędzi.

Punkty:
- czym są startupy i jakie korzyści mogą zaoferować
- narzędzia możliwe do wykorzystania przy współpracy
- jak przygotować się do współpracy i jakich błędów unikać
- czynniki sukcesu we współpracy ze startupami.


10:00

Kto zbuduje mi jednorożca, czyli wady i zalety outsourcingu R&D

WOJCIECH GOŁĘBIOWSKI, Exatel

Kto zbuduje mi jednorożca, czyli wady i zalety outsourcingu R&D

WOJCIECH GOŁĘBIOWSKI, Exatel

Budowałem zespół badawczy sam, a także obserwowałem jak budują je inni. Postaram się więc rzucić trochę światła na zagadnienie outsourcingu R&D z różnych perspektyw...

PRZERWA 10:20 - 10:50

Blok II. Jak znajdować paliwo do rozwoju i innowacji.
Jak optymalizować swój sposób pracy wokół dostarczanej wartości? Success case 2 firm.

10:50

Balansowanie wymagań funkcjonalnych z kosztem produkcji przy pomocy analizy tolerancji 3D (Model Based Definition/Enterprise)

MIROSŁAW CHAMERA, Ariadne Engineering AB, Szwecja

Balansowanie wymagań funkcjonalnych z kosztem produkcji przy pomocy analizy tolerancji 3D (Model Based Definition/Enterprise)

MIROSŁAW CHAMERA, Ariadne Engineering AB, Szwecja

Zobaczymy przykłady z Tetra Pak, ASSA Abloy i VESTAS gdzie balansowano jakość produktu z kosztami produkcji w cyfrowej Model Based Tolerance Analysis. Analizy: statystyczna i "worst case" pozwalają zidentifikowac wymiary krytyczne dla jakości oraz optymalizować wartości tolerancji geometrycznych. W rezultacie otrzymujemy odporny na zmienność produkt z funkcją mechaniczną oraz wymaganą jakość przy niskim koszcie produkcji. Metodyka oparta na technice MBD/MBE pozwala na automatyczne wczytanie tolerancji, relacji kinematycznych między komponentami złożenia i automatyzację procesu.
Wystąpienie warto zobaczyć także z tego powodu, by porównać to co obecnie dzieje się w Polsce ze Skandynawią, gdzie od dekad prowadzi swoją firmę Mirosław.

11:10

Innowacyjność w świecie urządzeń medycznych

MARCIN KOMUDA, HTL Strefa

Innowacyjność w świecie urządzeń medycznych

MARCIN KOMUDA, HTL Strefa

Prezentacja będzie dotyczyć drogi HTL-Strefa S.A. od początków pod koniec lat 90, ekspansję na rynku nowatorskimi i atrakcyjnymi produktami, stagnację i spowolnienie, kopiowanie konkurencji, aż do powrotu do 
innowacyjności. Kluczowe okazało się zrozumienie, że jako firma ulokowana w Polsce nie jesteśmy w stanie konkurować z producentami z Azji, którzy są tańsi ale i coraz lepsi pod kątem jakości. Musimy produkować urządzenia lepsze nie tylko jakościowo, ale przede wszystkim odpowiadające na faktyczne potrzeby rynku i użytkowników. 


Plan: 
1.Droga firmy od założenia do dziś – innowacyjność na przestrzeni lat istnienia firmy 
2.Powrót do innowacyjności na przykładzie projektu pasywnej igły bezpiecznej 
3.Kluczowe problemy napotkane w projekcie 
4.Konieczność angażowania użytkowników we wczesnych etapach procesu projektowania – wstęp do Design Thinking 
5.Plan na przyszłość – ukierunkowanie nowych projektów na potrzeby użytkowników

11:30

Model biznesowy – przekleństwo czy szansa na innowacje

TOMASZ CICHOCKI

Model biznesowy – przekleństwo czy szansa na innowacje

TOMASZ CICHOCKI

Zakres:


Jedną ze strukturalnych przyczyn niepowodzeń w pojawianiu się przełomowych rozwiązań na rynku jest ich niedopasowanie do istniejącego modelu biznesu. Produkty czy usługi, których DNA nie pasuje do sposobu, w jakim firma funkcjonuje na rynku, w większości przypadków skazane są na porażkę.

Model biznesowy przedstawia sposób w jaki przedsiębiorstwo tworzy wartość. Okazuje się, że są w nim pewne kluczowe elementy, na które trzeba zwrócić uwagę planując rozwój nowych produktów. Dzięki temu można bardziej świadomie podejmować decyzje biznesowe związane z pracami R&D.

Podczas wystąpienia te kluczowe elementy modelu zostaną omówione i zilustrowane przykładami (udanych i nie udanych) wdrożeń, pochodzących z międzynarodowych, przemysłowych projektów badawczych.

Na tej kanwie przedstawione zostaną sposoby radzenia sobie z napięciami, pojawiającymi się na styku R&D i biznesu.

12:10

Praktyczne przykłady Value Analisys Value Engineering (VAVE) w branży automotive

TOMASZ MICHALIK, dyrektor techniczny, SMP

Praktyczne przykłady Value Analisys Value Engineering (VAVE) w branży automotive

TOMASZ MICHALIK, dyrektor techniczny, SMP

Wiele firm posiada swój własny system zbierania pomysłów czy tez prac związanych z optymalizacją kosztów wytwarzania. Metodologia VAVE (Analiza Wartości / Inżynieria Wartości) powstała w firmie General Electric jeszcze podczas II Wojny Światowej, kiedy to brak zasobów, konieczność szukani alternatywnych rozwiązań często poprawiała jakość i koszt wytwarzania bez pogorszenia kluczowej funkcji wyrobu. VAVE formalnie wprowadziła Administracja USA do praktyki zarówno na polu i militarnym jak i później cywilnym realizowanych projektów. Jednak, także przypadki znane z okresu II Wojny Światowej, zapotrzebowanie na dobrze zaprojektowany wyrób jakim jest karabin maszynowy jest niewielkie, lecz po wybuchu wojny gwałtownie wzrasta. Warto wtedy zastanowić się i przejrzeć nie tylko konstrukcję wyrobu czy tez detalu ale też i całemu procesowi wytwórczemu. Nasz przykład to właśnie 
wyjście od teorii VAVE do szerszego spojrzenia także z wykorzystaniem filozofii i prostych chwytów TRIZ, połączenie daje niespotykane efekty oszczędnościowe bez pogorszenia a nawet często poprawą jakości i powtarzalności procesu i produktu. kilka przykładów praktycznych bez zagłębiania się za mocno w teorię i mam nadzieję że fraza „analiza wartości” nabierze dla was nowego znaczenia.

12:30

Zarzut naruszenia patentu - czyli jak zachować zimną krew i nie potknąć się podczas obrony?

MAREK OLEKSYN, Senior Counsel, radca prawny, kancelaria SK&S

Zarzut naruszenia patentu - czyli jak zachować zimną krew i nie potknąć się podczas obrony?

MAREK OLEKSYN, Senior Counsel, radca prawny, kancelaria SK&S

Zakres:

Zarzut naruszenia patentu niemal zawsze stanowi istotne zagrożenie dla prowadzonej działalności. Natychmiastowe wstrzymanie produkcji, zajęcie „podejrzanych” towarów, czy wysokie żądania pieniężne mogą zaburzyć funkcjonowanie niemal każdego przedsiębiorstwa. Przyjęcie właściwej strategii obrony wobec podnoszonych żądań i podjęcie odpowiednich działań przed oraz w trakcie postępowania sądowego może jednak istotnie ograniczyć lub nawet zniweczyć skuteczność patentowego ataku. O tym co robić i czego nie robić wobec zarzutów naruszenia patentu opowie Marek Oleksyn, radca prawny z kancelarii SK&S.

 

12:50

Budowanie mostu między R&D i produkcją

MAREK JAŻDŻEWSKI, IT Director, NFM Production

Budowanie mostu między R&D i produkcją

MAREK JAŻDŻEWSKI, IT Director, NFM Production

Zakres:

Moje doświadczenia w łączeniu R&D z produkcją - od niezrozumienia, przez konflikty do zrozumienia i akceptacji. Jak udało się stworzyć ścieżkę budowy świadomości techniczno-technologicznego przygotowania produkcji w obszarze R&D w dynamicznie rozwijającej się firmie (branża - kamizelki kuloodporne). Na jakie problemy natrafiał rozwój świadomości Design To Manufacture? Co nas zaskoczyło przy ustalaniu kosztów wytworzenia na etapie projektowania? Nieoczekiwane trudności w zbudowaniu zespołu. Wyzwania ze zdefiniowaniem miejsca zespołu w procesie. Na co uważać w tworzeniu procesu pre-produkcji w środowisku Engineering To Order.

 

LUNCH 13:10 - 14:00

WARSZTATY 14:00 - 16:30

Blok III. Warsztaty praktyczne – nasi eksperci dzielą się wiedzą
Pięć 2,5 - godzinnych warsztatów (do wyboru), w mniejszych grupach, gdzie dzielimy się najlepszymi
praktykami w zakresie metodyk optymalizacji i innowacji dla R&D.

Dla typowych rozwiązań problemów, wystarczy nam gdy to co nie działa zaczyna działać, to co nie działało dobrze, pracuje poprawnie lub gdy poprzednie parametry zostały znacząco poprawione. Patrząc na to z nieco szerszej perspektywy, należy również uwzględnić tu aspekt biznesowy. Zadając sobie pytanie co będzie tworzyło wartość dodaną dla naszego odbiorcy można już na wczesnym etapie zaplanować akcje promocyjną, kanały dystrybucji lub politykę sprzedaży, które mogą zwiększyć sprzedaż, co w konsekwencji wpłynie na wzrost poziomu dochodów.


Takie świadome działania nazywamy ,,Mądrymi usprawnieniami’’ i tym różnią się od typowego podejścia iż skracają czas zwrotu inwestycji, egzekwują założenia polityki firmy oraz angażują wszystkie obszary działalności w celu realizacji wytypowanych zadań. Od dawna wiadomo już, że zwiększanie wartości dodanej jest kluczową kompetencją każdego przedsiębiorcy. Warto sobie zadać pytanie co można zrobić, żeby z jednej strony docenić wysiłki pracowników i ich wkład w sukces firmy, a z drugiej uzmysłowić im potrzebę szukania tych wartości. Metodyką, która zajmuje się w uporządkowany sposób tego typu działaniami jest Value Engineering, gdzie zagadnienia inżynierskie są łączone z potrzebami biznesowymi dając precyzyjną odpowiedź jaką Wartość dostanie klient.

Krótki warsztat podczas tegorocznego Technovation Forum będzie próbką tego co daje nam takie podejście.

Jak znacząco zwiększyć prędkość procesu, gdy zużyliśmy już wszystkie pomysły na jego przyspieszenie? Jest to praktyczny przykład sprzeczności i „dojścia do ściany”. Na różnych, ale konkretnych, inżynierskich problemach uczestnicy poznają i przećwiczą w małych grupach najbardziej znane narzędzie TRIZ jakim jest 40 zasad TRIZ wraz z macierzą naprowadzającą Altszullera. Nauczą się też ekstrahować sprzeczność z problemu, aby wydobyć pełną moc najbardziej popularnego spośród narzędzi TRIZ.

Kiedy spojrzymy na wdrożenie innowacji jak na projekt, szybko zobaczymy, że jej cechą jest niepewność osiągnięcia celu i uzyskania założonej wartości. Warsztat skoncentruje się na technikach pracy z ryzykami, od zbudowania świadomości w zespole wdrożeniowym, poprzez wielopłaszczyznową technikę identyfikacji opartą na metodzie 9 Okien, aż po znajdywanie niestandardowych metod mitygacji.

Czy R&D jest tylko kosztem? Czy excel zabija innowacyjność?

Pod tymi pytaniami kryją się napięcia, występujące na styku działów badawczych i biznesu w wielu organizacjach. Źródeł tych napięć jest wiele, najlepiej przestawić je korzystając z modelu biznesowego. Podczas warsztatu przyjrzymy się kilku modelom biznesowym. Zobaczymy z czego wynikają takie napięcia i jak i gdzie można je redukować. Szczególną uwagę poświęcimy kluczowym elementom związanym z komunikacją pomiędzy działami. Poznamy i przećwiczymy narzędzia, które pomogą Ci w lepszym dostarczaniu wartości innym działom organizacji.Dzięki udziałowi w warsztacie będziesz potrafił_a lepiej nazwać wartość jaką Twój dział wnosi do organizacji. Przygotujesz sobie listę działań, które pomogą Ci w bardziej efektywny sposób ją oferować.